Acquisitie: het snijvlak tussen de traditionele en online communicatie

We leven in een online wereld. We posten onze updates op Facebook en Instagram, promoten onze business op LinkedIn en halen onze conversie uit AdWords campagnes. Het internet staat vol artikelen die ons proberen te vertellen dat de traditionele marketing verleden tijd is. Posters en flyers zijn niet langer effectief; online promotie is de nieuwe norm.

Leidt online interactie wel tot daadwerkelijke deals?

Dus u laat uw team een geweldige landingpage maken voor de AdWords campagne en krijgt als resultaat honderden aanmeldingen en nieuwe views op uw website. Vervolgens stuurt u via de mail een scherpe salespitch naar de potentiele nieuwe klant. U voegt de organisatie toe op LinkedIn, nodigt ze uit uw Facebook pagina te liken en geeft misschien zelfs een korting bon op uw service. Iedere stap, iedere interactie, gebeurt online.

Voor een online webshop is dit helemaal geen verkeerde aanpak. Maar zou u dit zelf genoeg vinden om met een andere organisatie in zee te gaan? Om een miljoenencontract af te sluiten, een samenwerking aan te gaan of een service af te nemen?

Wanneer online communicatie tekort komt

Waarschijnlijk niet. We willen nu eenmaal graag kunnen peilen of een bepaalde organisatie wel echt de juiste is. Dit doen we het liefste face to face. Iemand in de ogen kunnen kijken en een goed gevoel overhouden aan een fijn gesprek. Dit is waar de online communicatie tekort komt, en de behoefte aan de traditionele ‘offline’ communicatie groeit.

Het belang van persoonlijk contact

Het echte contact begint namelijk met een telefoontje. Op deze manier hoeft uw potentiele klant het verhaal niet van een scherm af te lezen, maar kan hij het horen, van een ‘echt’ persoon. Maar dat bellen, dat vinden we ongelooflijk onaangenaam. Het idee alleen al, om een potentiele nieuwe klant zo uit het niets even op te bellen. Een korte salespitch te maken over de telefoon om ze vervolgens uit te nodigen voor een meeting.

Dit is waar acquisitie de oplossing biedt.

De stap na lead generatie

Acquisitie staat voor niets anders dan het acquireren van een nieuwe lead. De opvolger van de online communicatie efforts, die uiteindelijk de knoop doet doorhakken. Aan de hand van uw online conversie worden namelijk leads verzameld. Als deze leads niet op de juiste wijze benaderd worden, verliezen ze de interesse. Door deze leads juist direct op een persoonlijke manier te benaderen, helpt u ze een stapje verder in hun keuzeproces. Wanneer u dit goed aanpakt, valt deze keuze op úw onderneming.

Zo werkt acquisitie

Iedere stap in het contact proces is van groot belang. Het is om die reden dat de acquisitie in veel gevallen uitbesteed wordt. De professionals weten namelijk exact wat hen te doen staat. Of zij nu werken op basis van online leads, of simpelweg met een lijst van contactpersonen uit het telefoonboek. De potentiele klant wordt gebeld en uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Echte deals worden namelijk om de tafel gesloten. Dit maakt de échte acquisitie een onmisbare stap in het sales proces.

Want laten we eerlijk zijn. Zou u een miljoenendeal sluiten op basis van een mailtje?

Heeft uw organisatie behoefte aan nieuwe leads?

Wacht niet langer. Wij zorgen dat uw prospecting campagne echte conversie oplevert.